Sådan (gen)finder du gnisten i dit job

Forestil dig dit job som et parforhold! Kan du huske hvor spændende det var i starten? Måske havde du sommerfugle i maven og svært ved at sove om natten? Efter noget tid så opdager du, at leverpostejen, hverdagen, har sneget sig langsomt ind. Du opdager at jobbet også har sine fejl.

Nogle gange skal et “forhold” blot justeres lidt for at det kører igen. Andre gange må et forhold slutte fordi den ene part er til chokoladeroulade, mens den anden part er til hindbærlagkage, og det er også helt fint.

Da jeg virkelig synes det gik ad h… til i mit job, og at alt var af hest til, havde jeg den klare opfattelse at NOGEN BURDE GØRE NOGET! Her mødte jeg – et unikum af 3 verden -ind på arbejde hver dag og knoklede r…. ud af bukserne, og hvad var takken? Jeg følte jeg blev behandlet som skidt. Det kunne da ikke være rigtigt!

På min rejse op fra dyndet fandt jeg imidlertid ud af, at DEN NOGEN DER BURDE GØRE NOGET – DET VAR MIG SELV! Det var ganske befriende, for så var det pludselig ret “nemt” når jeg ikke var afhængig af, at andre mennesker skulle ændres! Det handlede ikke om jobbet, chefen eller kollegaerne – det handlede om MIG!

Her får du nogle af mine bedste tips til at genfinde gnisten i dit nuværende job. Alt er afprøvet på egen og andres krop!

Find dit why – din karriere ledestjerne!

Hvorfor har du det job eller den virksomhed du har, hvad er din karriere ledestjerne?  Hvilken forskel vi du gerne gøre? Hvorfor er du blevet leder, havnet på kontor, blevet selvstændig eller? Hvad var det der drev dig? Tænk udover penge.

Din karriere ledestjerne hjælper dig til at (gen)finde din indre motivation så du får mere MENING ind i din hverdag på jobbet.

Hint; din karriere ledestjerne findes i din hukommelse, måske helt tilbage fra din barndom. Tænk på i hvilke situationer du har trives allerbedst. Skriv kendetegnene ned ved disse oplevelser og sammenlign. (For mig er det, at være leder, være passioneret, kreativ og at få tingene til at ske – og hjælpe andre med at være passionerede, kreative og få tingene til ske).

Lav et opgave tjek!

Skab dig et overblik! Hvad er dine vigtigste opgaver dem der giver VÆRDI på bundlinjen, og dem som kun DU kan/skal løse (er du selvstændig så kan du også godt svare på den)? Hvor meget tid bruger du på at lave disse opgaver? Mange af mine klienter finder ved denne øvelse ud af, at de bruger sølle 20% af tiden på de opgaver de rent faktisk er ansat til at løse. Det går både ud over bundlinjen, samarbejdsklimaet og din og andres trivsel. (og giver dig dårlig samvittighed). Hvis du ender op med at konstatere, at du bruger alt for lidt tid på det du er ansat til SÅ GØR NOGET VED DET! Lav en plan for hvad du selv kan gøre, tag en snak med din chef, dine evt. medarbejdere eller dine kollegaer.

Tag penicilin – kurer hensynsbetændelsen!

Mange gange findes der en kæmpe hjælp i blot at droppe hensynsbetændelsen og lære at sige NEJ til opgaver som andre rent faktisk kan/skal løse. Hvis du, som jeg har martyr eller redder tendenser, så tror du, at du er den eneste, der kan løse alle disse opgaver – eller redde visse situationer. Det er du ikke! Den dag du er ude af døren, er der helt sikkert andre der kan. Selvfølgelig skal du hjælpe dine kollegaer, men det er altså ikke alt der sorterer under dig. Når du bruger al din tid på andre ting, så når du nemlig ikke til de vigtige opgaver og egentlig er det ret ærgerligt for virksomhedens bundlinje!

 Stå ved dig selv, skift den sure karklud ud og don’t take yourself so goddamn seriously!

Stå ved dig selv du er ALT du har og nogensinde får, anerkend dig selv og vær tilfreds med den du er. Når du rummer og anerkender dig selv bliver du helt automatisk også langt mere rummelig og positiv overfor andre, og har i langt mindre grad brug for andres anderkendelse. Kig dig i spejlet og spørg dig selv om du ville lede andre på samme måde som du leder dig selv! Hvis ikke så lav det om!

Tag ansvar for din egen arbejdsglæde! Ingen gider en sur karklud! Fyld dig selv op! Gør noget der gør dig glad og får dig til at grine hver eneste dag. Lav evt. spas med dine kollegaer.

Giv dig selv lov til at fejle og være uperfekt. Grin af dig selv. Bliv ven med din indre kritikker, brug ham konstruktivt fremfor til at slå dig selv oveni hovedet med! At du holder dig selv nede eller har dårlig samvittighed gavner ingen!

Meld dig ud af 3.B!

Gå ud af 3.B !Stop brokkeriet! Drama og sladder kan være en hel afhængighed, men det er spild af energi og bringer intet konstruktivt med sig. Indrømmet det er da hyggeligt og dejligt at være medlem af en “klub”, men når du hænger ud med 3.B så kommer du automatisk til at fokusere på det negative, og samtidig kvæler det din mentale energi. Stop det, lad være med at gå ind i samtalen.  Hvis du går ind i samtalen så vær bevidst om det og sæt et mentalt våbenskjold op omkring dig.

Fokuser på Gødning!

Hvad tænker du når du ser en gyllespreder der kører på marken ? Spreder den lort eller gødning ? Forestil dig at gyllesprederen er de forandringer og det evindelige bøvl du skal håndtere hver eneste dag. Du får det du fokuserer på. Øv dig i at se forandringerne som gødning.

Hvad kan du godt li’ ved dit arbejde? Kollegerne? Stemningen, maden I kantinen hvad som helst! Jo mer positivt du ser verden, jo mere positiv vil den blive.

Drop gættelegen!

Vær ærlig! Sig din mening og bed om det du vil have. Når du er ærlig så kan andre mennesker hjælpe dig. Mangler du ros og feedback fra chefen – eller er der andre ting du gerne vil have eller ikke have? Fremfor at sidde i et hjørne og mugge over det, så tag ansvar for at du får det som du vil have det. (Chefen har måske travlt og glemmer det i en hektisk hverdag –  er du kvinde og har en mandlig chef, så er det præcis som hjemme hos manden. Han gætter ikke automatisk hvad du har brug for.)

Prioriter dig selv

Afsæt tid til dig selv! Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er! Mange mennesker påstår de ikke har tiden til det. Den undskyldning godtager jeg ikke! Det er et spørgsmål om prioritering. Ifølge danmarks statistik ser den gennemsnitlige dansker fjernsyn 3 timer og 15 min. hver eneste dag. For at du kan være noget for andre må du være noget for dig selv først. Når du er ude at flyve får du at vide, at du skal tage din egen iltmaske på først.  Hvis du glemmer at tage din egen maske på risikerer du at du tilsidst ikke kan trække vejret, ende i stress statistikken eller måske blive en af de 1400 danskere der årligt dør af stress – og hvem er det til gavn for?

Glædelig valentinsdag til dig!

 

Maiken Kühl

“Recovering hensynsbetændelses junkie”

Få flere tips og konkrete redskaber til, at blive glad og trives i dit arbejdsliv – meld dig til nyhedsbrevet på www.unstuck.dk.

Hjælp mig med at inspirere endnu flere mennesker til at skabe et fedt arbejdsliv. Del meget gerne dette indlæg!